Menara jam tertinggi di dunia di Mekah

>> Isnin, 16 Ogos 2010

"RIYADH, Pembangunan bandar suci Mekah telah mendirikan sebuah hotel mewah yang akan menjadi bangunan tertinggi kedua di dunia. Bangunan tersebut mempuyai sebuah menara jam tertinggi dan terbesar di dunia.

Menara jam raksasa tersebut yang diberi nama Mecca Royal Clock Tower telah direka oleh syarikat dari Jerman merupakan jam raksasa yang 6 kali lebih besar jam Big Ben di London.Menara jam tersebut mempunyai ketinggian 577 Meter yang mempunyai 4 pandangan sisi.

Bangunan hotel yang terletak jam tertinggi di dunia ini sedang dibina tersebut mempunyai ketinggian 622 meter dan puncak menara tersebut dibuat dari logam berbentuk bulan sabit setinggi 155 meter.

Jika kedua bahagian itu digabungkan, maka hotel yang dibangun di kota Mekah itu hanya 11 meter lebih pendek dari Burj Khalifa, bangunan paling tinggi di dunia yang puncaknya yang mempunyai ketinggian 828 meter.

Jam besar Jam Diraja Mekah itu dapat dilihat dari jarak 17 kilometer pada malam hari dan 11-12 kilometer di siang hari.Jam tertinggi di dunia ini telah mula berdetik pada 1 Ramadhan, 11 Ogos 2010 yang lalu untuk ujian oleh kerajaan Saudi.

Berikut adalah gambar jam tertinggi di dunia ini dan hotel tersebut dari pelbagai pandangan sudut dari Kota Suci Mekah.




Sumber : http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=7133

Ulasan : Bukan nak tolak kemodenan dan pembangunan tapi risau dan bimbangkan lepas ni umat islam yang nak pergi menunaikan haji niat nya nak tengok bangunan ke - 2 tertinggi di dunia dan banyak yang nak bergambar . maka haji mabrur yang kita harapkan takut-takut jadi haji marboro lah pulak..na'uzubillah.


Apa-apa pun pesan ana pada diri sendiri dan kawan-kawan betulkan niat untuk tunaikan haji, kerana ibadah haji merupakan rukun islam dan ianya diwajibkan sekali seumur hidup kita maka peluang ini hanya datang sekali sahaja bagi mereka yang kurang berkemampuan dengan puluhan ribu ringgit yang kita belanjakan oleh itu jangan sampai kita dihanyutkan dengan perkara-perkara matearial sehingga merosakkan ibadah haji kita.

Jangan kita lupa kan Jabal Uhud, jangan kita lupakan Gua Hira, jangan kita lupakan Sofa dan Marwa dan tempat-tempat bersejarah yang mampu meningkatkan iman kita.

3 perkara yang paling ditakuti oleh musuh islam :

1-Solat jumaat .
2-Ibadah haji di Mekah .
3-Universiti Al-Azhar .

Mereka (musuh-musuh islam ) akan menyerang ketiga-tiga eleman ini bukan dengan meruntuh kan bangunan nya tetapi mengubah fungsi dan sistem dalamannya tanpa kita sedari .kita lihat sahaja di Malaysia kita solat jumaat dijadikan tempat untuk tidur bagi sebahagian jemaah yang hadir kerana kurang berkhualiti isi khutbahnya dan bagi kanak-kanak pula dijadikan tempat bermain-main sehingga kita tidak dapat merasai kemanisan khutbat dan solat jumaat.

0 ulasan:

Catat Ulasan

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP