Akhlak Pimpinan Pas

>> Isnin, 29 Mac 2010

Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat ( Mursyidul am )


Dr Haron Din ( Timbalan Mursydul am)


Alhamdulillah setelah selesai pelantikan mursyidul am dan timbalannya .Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Dr Haron Din mengekalkan jawatan mereka masing-masing sebagai Mursyidul Am dan Timbalan Mursyidul Am PAS untuk tempoh lima tahun dari 2010 hingga 2015.

Keputusan ini dicapai dalam mesyuarat kedua Majlis Syura untuk sesi ini yang diadakan di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut pagi ini.

Ditanya berhubung kenyataan Tuan Guru Nik Aziz semalam yang bersedia berundur, Abdul Hadi berkata ianya menunjukkan sikapnya yang tinggi akhlaknya sesuai dengan tuntutan Islam yang mengajar umatnya untuk tidak meminta jawatan.

"Itu satu moral yang tinggi yang sangat kami hargai. Memang kita dalam Islam diajar tidak meminta jawatan, tidak berebut jawatan dan Islam mengajar orang yang tidak meminta jawatan itu yang layak kita lantik," jelasnya lagi.

Ini lah akhlak yang di tunjukkan oleh pimpinan PAS kepada ahli-ahlinya supaya jawatan tidak perlu direbut-rebut kerana ia nya akan ditanya oleh Allah . Dan akhlak seperti ini wajar dijadikan qudwah hasanah dan dipraktikkan oleh kita semua .

Kita jangan mudah terikut-ikut dengan budaya merebut jawatan seperti mana yang diamalkan oleh sebahagian besar pemimpin negara kita . Akibat daripada suka merebut jawatan menyebabkan banyak perkara-perkara haram yang berlaku di kalangan mereka seperti rasuah dan memburuk-buruk peribadi rakan-rakan lain .

Semoga budaya seperti ini tidak menular dalam jemaah islam PAS . Al-quran dan Hadis yang menjadi dasar utama PAS perlu di praktik kan dari segenap sudut tanpa mengira latar belakang.

Sesi baru Majlis Syura bermula dengan mesyuarat pertama mereka minggu lalu. Dalam mesyuarat di kalangan 12 anggota yang telah dilantik oleh AJK PAS Pusat (4), Dewan Ulama (4), Dewan Pemuda (2) dan Dewan Muslimat (2) itu, lima anggota tambahan dilantik.

Majlis Syura adalah badan tertinggi dalam PAS. Mengikut pindaan terbaru Perlembagaan PAS, anggotanya menjadi 17 orang berbanding 12 sebelum ini dan tempoh sepenggal dipanjangkan dari tiga tahun ke lima tahun. (Harakah/2MA) ''.

Read more...

Mata Yang Menangis

>> Sabtu, 27 Mac 2010



Sabda rasulullah : Semua mata akan menangis pada hari kiamat kecuali tiga keadaan :


pertama :Mata yang menangis kerana takut kepada Allah .


kedua : Mata yang dipalingkan dari apa-apa yang diharamkam Allah .


ketiga :Mata yang tidak tidur kerana mempertahankan agama Allah .

Read more...

Kebesaran Allah


Muncul kalimah Allah di atas Awan

Pokok membentuk seperti orang rukuk


Read more...

Video Dalam Kaabah








Read more...

Kenapa Pelajar Al-Azhar Perlu Solat Subuh

>> Rabu, 24 Mac 2010



Muqaddimah :


Dengan nama Allah aku hidup dan aku mati segala puji bagi allah tuhan yang mencipta kan
sekian makhluk.

Terima kasih kepada sahabat-sahabat kerana sudi membaca warkah yang ringkas ini . beberapa minggu yang lepas saya telah mendengar suatu tazkirah (peringatan) ilmu dari suatu program yang bertajuk "Amal M’aruf Nahi Mungkar " . tertarik dengar tajuk ini saya rasa bertanggungjawab untuk berkongsi ilmu dengan sahabat-sahabat .

Dunia yang sedang kita duduki ini sebenar meminta kita untuk berkerja , kerja yang menjadi tanggungjawab kepada semua yang mengucapkan kalimah syahadah berkata seorang ulama:

“ sesiapa yang mengucapkan lailahailallah maka dia adalah pendakwah ”
.

Firman Allah S.W.T :
'' Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kapada kebajikan, menyuruh kepada yang m'aruf dan mencegah kemungkaran dan merekalah orang-orang yang beruntung '' ( surah ‘ali-imran ayat 104 )

Dakwah yang mengajak manusia melaksana amal ma’ruf dan nahi mungkar . tanggungjawab ini terpunggak di bahu semua umat islam terutama mereka yang mendalami ilmu ugama kerana golongan ini lebih mengetahui hukum hakam Agama . maka sebagai pendakwah perlu menjadi role model kepada masyarakat agar dakwah yang disampaikan mudah diterima oleh masyarakat dan tidak mendatangkan fitnah kepada Islam sabda Rasulullah :

“ sesungguhnya aku diutuskan adalah untuk menyempurnkan akhlak ” .


Disamping itu juga bekalan rohani yang kuat perlu pada setiap pendakwah untuk berhadapan dengan segala macam rintangan , di antara amalan yang wajib dipelihara adalah solat fardhu kerana inilah amalan para rasul dan nabi yang menjadi rutin harian mereka . solat merupakan penghubung di antara hamba dan Allah taala , maka perkara ini perlu dititik beratkan oleh setipa pendakwah supaya hati mereka sentiasa berpaut dengan Allah Ta’ala firman Allah ta’ala :

“ Wahai sekelian orang-orang yang beriman mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah tuhan )dengan sabar dan dengan (mengerjakan ) sembahyang ” Surah Al-Baqarah ayat 153


Pendakwah perlu pelihara sembahyang


Umat nabi Muhammad diperintahkan oleh Allah mendirikan solat 5 waktu sehari semalam dan di antara kelima-lima waktu ini ada waktu-waktu yang susah untuk di laksanakan oleh kita iaitu solat fardhu subuh dan asar .

Saya tidak lah maksudkan mereka yang meninggal kan solat subuh akan tetapi yang saya maksudkan ialah solat subuh berjemaah di masjid, teringat saya kata-kata seorang ustaz ketika mana beliau bertanya kepada seorang doctor kuliah ciri-ciri seorang pelajar lalu doctor itu menjawab :

“ Di antara ciri2 penuntut ilmu adalah mereka yang solat subuh berjemaah di masjid
( bukan di rumah ) ” .

Sabda Rasulullah S.A.W :

“ من صلي البردين دخل الجنة”

“ Barangsiapa melaksanakan shalat subuh dan shalat asar ( secara berjemaah ) niscaya dia akan masuk surga ”

Kata-kata bekas perdana menteri Israel :

“Selagi umat islam tidak solat subuh seperti solat jumaat maka selagi itu Israel tak akan kalah”

Cuma di sini ana akan bincangkan berkaitan dengan solat subuh kerana ianya suatu solat yang payah untuk kita laksanakannya secara berjemaah di masjid ada pun solat-solat yang lain agak mudah untuk dilaksanakan kemungkinan banyak factor yang menjadi alasan kita dan mungkin juga kita tidak mengetahui kelebihan-kelebihannya yang menyebabkan kita mengabaikan nya .




Kelebihan solat subuh



1- sabda Rasulullah yang bermaksud :

“ Seseorang yang melaksanakan shalat isya secara berjemaah , seakan-akan dia bershalat separuh malam .dan mereka yang melaksanakan shalat subuh secara berjemaah itu sama dengan seseorang yang shalat tahajjud sepanjang malam


2- Sabda Rasulullah :

" ركعتا الفجر خير من الدنيا و ما فيها "

“ Dua rakaat shalat sunat subuh itu lebih baik daripada dunia dan isinya ”

3- Sabda Rasulullah :

“ اللهم بارك لـأمتي في بكورهم ”

" Ya Allah berkati lah umat ku pada pagi hari nya "



Pengaruh subuh terhadap jiwa


Sahabat-sahabat yang dirahmati shalat subuh merupakan satu ibadat yang dilakukan pada waktu pagi , bila dilihat dengan mata kasar kebiasaan nya ahli olahraga akan melakukan senaman pada waktu pagi atau yang lebih hebat lagi mereka melakukan senaman sebelum subuh lagi , kenapa perlu waktu pagi ? apasal tak buat waktu tengah hari buta baru lah banyak peluh akan keluar ….ehmmm.. ada sebuah cerita bahawa seorang wanita yang pada setiap minggunya membuat rawatan dengan beberapa orang doctor pakar disebabkan mengidap penyakit tulang, jantung, kencing manis, tekanan darah tinggi dan pelbagai lagi. Wanita itu membuat rawatan terus menerus sepanjang hidupnya hinggalah ia bertemu dengan seorang muslim. Muslim itu menasihatkan supaya beliau mendekatkan diri kepada Allah S.W.T dengan membanyakkan solat khususnya solat tahajjud. Beliau lalu melaksanakan saranan tersebut. Hasilnya,dengan izin Allah penyakit yang dihidapinya mulai hilang sedikit demi sedikit setelah melakukan terapi yang dicadangkan oleh muslim tadi selama beberapa bulan. Akhirnya, wanita itu tidak perlu lagi membuat rawatan pakar dan telah sembuh sepenuhnya . Dengan kisah ini dapat kita gambarkan bahawasanya sewaktu kita melakukan shalat, di saat rukuk dan sujud dengan penuh ketenangan dan sempurna, akan terjadi pengeluaran zat cair yang terkeluar dari tulang belulang kita .


Masalah dapat diselesaikan dengan solat subuh



Masalah merupakan sesuatu yang berpunca dari hati . kalau hati seseorang tenang , dia akan menghadapi masalah dengan ketenangan juga.jadi shalat itu disebut sebagai mikrajul mukminin .maksudnya ketika kita sedang menghadapi masalah di alam dunia maka seseorang akan terus mengadu kepada Allah Ta’ala .

Apabila bermasalah sesama makhluk pun dia akan terus mengadu Allah Ta’ala .disini kita dapat melihat sendiri setiap masalah akan beres kalau kita kembali kepada sang pencipta .

Apa kaitan nya dengan shalat subuh ?

Tentu sekali ada kaitannya ! semasa kita menunaikan shalat subuh kita memohon kepada Allah dengan :

1. Bacaan Qunut ( doa ) .

2. Para malaikat yang menyertai kita juga diturunkan pada waktu subuh .

3. Sesiapa yang berdoa pada ketika ini secara bersungguh-sungguh , maka setiap masalah nya akan rungkaikan oleh Allah Ta’ala .

4. Waktu terkabul nya segala doa.

Akhir nya saya mengingatkan diri saya dan sahabat-sahabat peliharalah shalat fardhu kerana shalat merupakan amalan yang pertama yang akan ditanya oleh Allah Ta’ala ketika kita dibangkitkan di hari kiamat kelak.
Sabda rasulullah :


" ان اول ما يحاسب به العبد يوم القيامه من عمله صلاته "

"Sesungguhnya amalan yang pertama yang akan disoal oleh Allah Ta’ala pada hari kiamat kelak ialah solat ".


Shalat juga merupakan tiang ugama . bagaimana sesebuah rumah nak menjadi kukuh dan kuat kalau bukan tiangnya yang menjadi factor utama untuk menentukan samaada rumah itu kukuh ataupun tidak .

Read more...

Hari Keluarga Mansurah ( TEMAN )

>> Ahad, 21 Mac 2010




video

Read more...

Syaikhul Azhar Baru

Syaikh Ahmad Thayyib


Presiden Mesir Hosni Mubarak mengeluarkan dekrit yang berisi pengangkatan Dr Ahmed Mohamed Ahmed Al-Tayeb sebagai syekh Al-Azhar, menggantikan Syekh Mohamed Sayed Tantawi, yang meninggal pekan lalu, menurut kantor berita MENA.

Perwakilan Berita tersebut mengatakan bahwa Presiden Mesir "19/3/2010 Jumat lalu mengeluarkan Keputusan Presiden No 62 tahun 2010 perihal pengangkatan Yang Mulia Dr Ahmed Mohammed Ahmed Al-Tayeb syekh Al-Azhar."

Syaikh Thayyib telah memangku jabatan rektor Universitas Al-Azhar sejak tahun 2003, jabatan yang beliau pegang setelah sebelumnya menjadi Mufti Negara.

Universitas Al-Azhar yang berkaitan erat dengan masjid Al Azhar, yang juga didirikan pada abad kesepuluh dinilai sebagai pusat yang paling penting bagi pendidikan Islam Sunni didunia.

Syekh Al-Azhar sebelumnya, Mohamed Sayed Thanthawi, meninggal Rabu lalu di Arab Saudi dalam usia 81 tahun setelah menderita serangan jantung.

Institusi Al-Azhar beberapa kali mengeluarkan fatwa untuk membimbing kaum Muslim.

Presiden Mesir biasanya mengangkat Syaikhul Azhar untuk seumur hidup.

Presiden Mesir mengeluarkan keputusannya sementara menjalani masa penyembuhan setelah operasi di Jerman pada tanggal 6 Maret lalu.


http://lamanulama.blogspot.com/











Read more...

GENAP SETAHUN DAH AHMAD MIQDAD

>> Rabu, 17 Mac 2010




Bismillah bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia-Nya masih lagi kita menikmat nikmat iman dan islam.

Tanggal 28 rabi'ul awal 1431 genap lah umur setahun anak kesayangan kami Ahmad Miqdad bin Mohd Yasir . Cabaran mendidik dan membesarkan anak merupakan satu tanggung jawab yang besar yang terpikul di bahu setiap manusia yang bergelar ibu dan ayah. Setahun kami mengasuh dan mendidik anak kesayanga kami ini, bermacam-macam ujian suka dan duka bersama miqdad tapi itu semua asam garam dalam rumah tangga. Selain kita menginginkan anak-anak yang soleh dan solehah kita juga harus tahu yang kita juga wajib menjadi ibu bapa yang lebih soleh dan solehah dari mereka, akhlak yang baik menjadi ikutan kepada zuriat keturunan kita nanti.kami insan yang kerdil ini hanya mampu mendidik mengikut acuan agama yang telah di pelajari, soal hidayah kami panjatkan doa setingginya kepada Allah . Anak – anak yang dilahirkan kemungkinan mereka ini akan menjadi ujian atau pun rahmat pada kita .maka perlu kepada setiap ibu dan ayah menanamkan sifat-sifat berikut dalam diri anak-anak agar kelak dewasa nanti mereka ini bukan sahaja jadi harapan ibubapa malah mereka inilah menjadi harapan ummah dan islam

1. Taat ALLAH

2. Taat Rasulullah saw.

3. Taat Ibubapa

4. Rajin menuntut ilmu

5. Jaga adab dan akhlak

6. Bijak urus masa

7. Bersih dan kemas

Read more...

Kelebihan Muzakarah Berkelompok ( Usrah )



Muzakarah berkelompok ( MB ) merupakan suatu mekanisma untuk setiap mahasiswa belajar teknik menguruskan sesuatu organisasi dalam kelompok yang kecil. Bermula di sinilah kita dilatih bercakap, mengenal perangai sahabat masing-masing dan bagaimana hendak menyesuaikannya, amanah dengan tanggungjawab yang diberikan dan pelbagai lagi kelebihan yang akan disebut sebentar lagi. Semenjak kebelakangan ini, peratus pelaksanaan MB semakin menurun dikalangan mahasiswa ugama . Sepatutnya golongan inilah yang lebih terkehadapan dalam melaksanakan MB kerana golongan ini merupakan warasatul- anbiya yang akan menjadi pemimpin apabila pulang ke tanah air kelak.




Amanah untuk memimpin masyarakat terpundak di bahu-bahu mereka . Bila dilihat dari sudut sejarah usrah pula,ia bermula pada zaman Rasulullah S.A.W yang mana MB merupakan suatu mekanisme terpenting untuk membina kekuatan dakwah sebagai persiapan dalam menghadapi cabaran-cabaran dakwah .Di sinilah diterapkan persiapan ukhuwah berdasarkan akidah bukannya kabilah. Akhirnya, dalam MB Rasulullah inilah lahirnya murabitun yang sanggup memperjuangkan Islam yang kekal sehingga ke hari ini.Mungkin kita tidak mengetahui kelebihan MB yang dilaksanakan sehingga ia menjadi factor ketidakhadiran ahli.


Oleh itu, disini akan dinyatakan sedikit sebanyak kelebihan MB diantaranya ialah :


1 -MB bersifat mutawasil (berterusan). Nizhom tarbiyah yang bersifat sekali sekala atau terputus tidak akan dapat mencapai kesan yang diharapkan. Ciri ini akan membantu proses perkembangan dan penghayatan secara lebih berkesan.


2 -Mempunyai perancangan yang rapi. Sistem usrah yang bermanhaj dan mempunyai struktur organisasi yang tersendiri dalam kelompok yang kecil membolehkan ahli mempelajari teknik pengurusan yang betul


3 –Berlatih membina keyakinan diri. Melalui taklifan yang dipertanggungjawabkan dapat membentuk keperibadian menjadi pendakwah apabila pulang ke tanahair kelak.


4 -Berlatih berlapang dada apabila ditegur oleh sahabat.


5 -Dapat membina kekuatan ukhuwah . terdapat rukun-rukun MB yang perlu dilaksanakan.


6 -Mengiltizamkan ahli dengan akhlaq Al-Quran.


7 -Mendidik ahli berfikir dan bertindak selari dengan Al-Quran dan As-Sunnah.


8 -Melahirkan para ilmuan Islam agar dapat menyebarkan risalah Islam.


9 -Menjadikan Rasulullah s.a.w dan para sahabat sebagai ikutan dalam kehidupan seharian.


10 -Membentuk biah solehah dan menolak unsur – unsur negatif.


11 -Menanam semangat kesedaran terhadap Islam .


video



Read more...

Sheikh Al-Azhar Meninggal Dunia

>> Rabu, 10 Mac 2010


Syeikhul Azhar, Dr Muhammad Sayyid Tantawi rahimahullah menghembuskan nafasnya yg terakhir di Riyadh, Arab Saudi ketika usianya 82 tahun. Beliau meninggal dunia pada pagi hari ini (Rabu) 10 Mac 2010 akibat serangan jantung sebagaimana yg dilaporkan akhbar-akhbar. Tujuan beliau ke Riyadh ialah untuk menghadiri majlis Anugerah Al-Malik Faisal. Ketika di Lapangan Terbang Antarabangsa Al-Malik Khalid, Riyadh, beliau diserang sakit jantung secara tiba-tiba sedangkan sebelum itu beliau berada dalam keadaan sihat. Ketika itu, beliau dalam perjalanan pulang ke Kaherah. Beliau kemudiannya dibawa ke hospital dan menghembuskan nafasnya yg terakhir di sana.



Kehilangan besar seorang ulama yang disegani dam digeruni musuh islam terutama kaum pelampau yahudi laknatullah.beliau merupakan di antara 3 orang ulama mesir yang halal darah nya untuk di bunuh oleh orang yahudi selepas sheikh sy'arawi satu lagi ana tak ingat, kerana kelantangan beliau dalam menulis mengenai bani israel dalam tetis PHD beliau.


Banyak karya tulisan beliau yang ditinggal kan oleh beliau boleh rujuk surat khabar Soutul Al-Azhar . Semoga roh beliau dicucuri ramhat oleh Allah Taala .

Perhatian! Memang tidak dinafikan Syeikh Tantawi rahimahullah pernah mengeluarkan fatwa yg kelihatan kontroversi tetapi mungkin fatwa itu dikeluarkan atas faktor-faktor tertentu yg tidak kita ketahui. Maka, lebih selamat jika kita serahkan urusan-urusan sebegini kepada mereka yg layak dan tahanlah lidah kita daripada mengecam serta mencerca para ulama. Sesungguhnya daging para ulama itu beracun.


Al-Fatihah ........................

sumber :

http://lamanulama.blogspot.com/

Read more...

Ukhuwah Mesti Disuburkan

>> Ahad, 7 Mac 2010

Perlawanan lengan tangan membuktikan sifat kelakian jejaka Mansurah


Bismillahirrahmanirrahim


Alhamdulillah sempat juga saya menulis artitel ringkas ni semata-mata untuk sama-sama mengingatkan diri kita kerana islam itu konsep nya nasihat sesama manusia sabda rasulullah :

” agama adalah an-nasihat kami bertanya untuk siapa ? jawab baginda : untuk Allah, kitab –Nya , Rasul –Nya dan bagi para imam-imam muslimin dan seluruh muslimin ”
(imam muslim )

Ukhuwah merupakan perkara yang penting untuk melihat agama Islam menyinar kembali dan terus bersinar .melihat kepada sejarah Rasulullah asas kekuatan kesatuan islam ialah ukhuwah yang disemai oleh baginda ketika berhijrah ke madinah dengan mempersaudarakan kaum ‘aus dan khazraj.


Semangat ukhuwah Ahli DPM Mansurah dahulu

Us Salman tengah khusyuk main chess


Us Mat Zain yang pakai spek berbaju putih tu generasi pertama Mansurah tahun 1992 masih lagi aktif dengan DPMM

Program bait muslim DPM Mansurah


Program pengurusan jenazah mansurah tahun 2006

jejaka-jejaka macho mansurah dulu-dulu

Ukhuwah di kalangan Pimpinan DPMM, makan dulu kat ramsis sebelum program

Program DPMM suatu ketika dahulu

Perlawanan bola di antara usrah-usrah

Penting nya peranan ketua rumah dan naqib


Ukhuwah pada suatu ketika dahulu sangat erat . Ahli-ahli DPMM bila diajak berprogram maka 90 peratus pasti akan turun . apa yang saya lihat adalah peranan mushrif kami ketika dahulu sangat hebat .Mereka sentiasa membawa kami menziarahi ustaz-ustaz lama samada bujang atau pun berkahwin ,bila kami jumpa di tepi jalan mushrif akan memperkenal kami siapa ustaz itu, bawa jalan-jalan di tempat bersejarah di sekitar mansurah, mempamerkan akhlak yang mulia di hadapan kami dalam banyak perkara, sentiasa cerita kebaikan ustaz2 mansurah, tidak pernah memburukkan pimpinan. Tapi semua perkara itu hanya boleh disembang sahaja praktikal nya tidaklah sehebat dahulu mana silapa nya ? tepuk dada tanya iman . semua perkara tersebut boleh kita hidupkan kembali dengan ada nya kesedaran dalam diri untuk bersatu demi memastikan kesatuan kita terus utuh . beberapa eleman yang sekurang-kurang kita kena praktik kan :

Perkara –perkara yang perlu disemai dalam ukhuwah

1-memberi salam dan bertanya khabar

2-ziarah menziarahi ( bukan sahaja pada hari raya )

3-sentiasa berbaik sangka sesama kita .

4-berkerjasama ketika susah dan senang .

5-melemparkan senyuman bila bertemu dimana-mana sahaja .

6-mendoakan kebaikan sahabat2 dibelakang mereka .

7-mengajak kawan-kawan makan di rumah .

8-memberi nasihat dengan cara yang berhikmah .


Punca – punca rosaknya ukhuwah



1-suka mengumpat .

2-tidak menghormati pandangan sahabat lain .

3-pentingkan diri sendiri .

4-sifat kedekut .

5-hasad dengki .

6-talam dua muka .

7-merasakan diri kita lebih hebat dari orang lain .


Hari keluarga yang akan berlangsung



Di kesempatan yang ada ini saya mengajak diri saya dan sahabat-sahabat semua kita semaikan ukhwah kita yang hampir sirna ini dengan menyertai hari keluarga mansurah “ TEMAN ” .Beberapa acara menarik telah disediakan oleh ahli jawatan kuasa pelaksana . oleh itu kerjasama dari semua ahli DPMM bagi menjayakan hari keluarga sangat-sangat diharapkan semoga ianya akan tertulis dalam lipatan sejarah untuk generasi yang akan datang bahawasanya generasi yang terdahulu bersungguh-sungguh menjaga ukhuwah d an menjadi role model pada generasi masa akan datang.rahmat Allah itu akan datang sekiranya kita sama-sama bersatu InsyaAllah.

Read more...

Fatwa Dr yusof Al-Qardhowi

>> Rabu, 3 Mac 2010

Dr Yusof Al-Qardhawi


الاحتفال بمولد النبي والمناسبات الإسلامية


موقع القرضاوي/ 23-2-2010

السؤال: ما حكم الاحتفال بذكرى مولد النبي صلى الله عليه وسلم وغيره من المناسبات الإسلامية مثل مقدم العام الهجري وذكرى الإسراء والمعراج؟



الفتوى:



بسم الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وبعد ...



هناك من المسلمين من يعتبرون أي احتفاء أو أي اهتمام أو أي حديث بالذكريات الإسلامية، أو بالهجرة النبوية، أو بالإسراء والمعراج، أو بمولد الرسول صلى الله عليه وسلم، أو بغزوة بدر الكبرى، أو بفتح مكة، أو بأي حدث من أحداث سيرة محمد صلى الله عليه وسلم، أو أي حديث عن هذه الموضوعات يعتبرونه بدعة في الدين، وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار، وهذا ليس بصحيح على إطلاقه، إنما الذي ننكره في هذه الأشياء الاحتفالات التي تخالطها المنكرات، وتخالطها مخالفات شرعية وأشياء ما أنزل الله بها من سلطان، كما يحدث في بعض البلاد في المولد النبوي وفي الموالد التي يقيمونها للأولياء والصالحين، ولكن إذا انتهزنا هذه الفرصة للتذكير بسيرة رسول الله صلى الله عليه وسلم، وبشخصية هذا النبي العظيم، وبرسالته العامة الخالدة التي جعلها الله رحمة للعالمين، فأي بدعة في هذا وأية ضلالة ؟!




إننا حينما نتحدث عن هذه الأحداث نذكر الناس بنعمة عظيمة، والتذكير بالنعم مشروع ومحمود ومطلوب، والله تعالى أمرنا بذلك في كتابه (يا أيها الذين آمنوا اذكروا نعمة الله عليكم إذ جاءتكم جنود فأرسلنا عليهم ريحاً وجنوداً لم تروها وكان الله بما تعملون بصيرًا، إذ جاءوكم من فوقكم ومن أسفل منكم وإذ زاغت الأبصار وبلغت القلوب الحناجر وتظنون بالله الظنونا)، يذكر بغزوة الخندق أو غزوة الأحزاب حينما غزت قريش وغطفان وأحابيشهما النبي عليه الصلاة والسلام والمسلمين في عقر دارهم، وأحاطوا بالمدينة إحاطة السوار بالمعصم، وأرادوا إبادة خضراء المسلمين واستئصال شأفتهم، وأنقذهم الله من هذه الورطة، وأرسل عليهم ريحاً وجنوداً لم يرها الناس من الملائكة ، يذكرهم الله بهذا، اذكروا لا تنسوا هذه الأشياء، معناها أنه يجب علينا أن نذكر هذه النعم ولا ننساها، وفي آية أخرى (يا أيها الذين آمنوا اذكروا نعمة الله عليكم إذ هم قوم أن يبسطوا إليكم أيديهم فكف أيدهم عنكم واتقوا الله وعلى الله فليتوكل المؤمنون) يذكرهم بما كان يهود بني قينقاع قد عزموا عليه أن يغتالوا رسول الله صلى الله عليه وسلم ومكروا مكرهم وكادوا كيدهم وكان مكر الله أقوى منهم وأسرع، (ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين).




ذكر النعمة مطلوب إذن، نتذكر نعم الله في هذا، ونذكر المسلمين بهذه الأحداث وما فيها من عبر وما يستخلص منها من دروس، أيعاب هذا ؟ أيكون هذا بدعة وضلالة.

والله أعلم

Read more...

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP